Mainīgos laikapstākļos un Latvijas ziemas neprognozējamajā klimatā pareizi izvēlētas ziemas riepas nav tikai drošības jautājums, tās ietekmē arī auto vadāmību, bremzēšanas ceļu, un pat degvielas patēriņu.
Līdz ar 2024. gada izmaiņām normatīvajos aktos, ziemas riepu izvēle ir kļuvusi vēl aktuālāka autovadītājiem. Šajā rakstā skaidri un vienkārši izskaidrosim, kad ziemas riepas ir obligātas, kā izvēlēties pareizo tipu, kā arī kādas kļūdas visbiežāk pieļauj pat pieredzējuši vadītāji.
Kad ziemas riepas kļūst obligātas Latvijā?
Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem ziemas riepas Latvijā ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam visiem vieglajiem transportlīdzekļiem.
Tomēr, sākot no 2024. gada, stājušies spēkā arī papildu noteikumi attiecībā uz riepu marķējumu. Vairs nepietiek ar apzīmējumu M+S (Mud and Snow), tagad riepām obligāti jābūt marķētām ar “kalna un sniegpārsliņas” simbolu (3PMSF). Šis marķējums norāda, ka riepa ir testēta un sertificēta lietošanai sniega apstākļos, nodrošinot drošāku saķeri un atbilstību likuma prasībām.
Kāpēc šis ir svarīgi? Jo pat ja riepa izskatās ziemas apstākļiem piemērota, bez attiecīgā marķējuma to drīkst uzskatīt par neatbilstošu, un tas var radīt problēmas gan ceļu satiksmē, gan apdrošināšanas atlīdzību saņemšanā.
Attēls no pexels.com
Kad drīkst izmantot radžotās riepas un kādi ierobežojumi jāievēro?
Radžotās riepas Latvijā drīkst lietot no 1. oktobra līdz 1. maijam. Šajā laika posmā tās ir atļautas, jo nodrošina uzlabotu saķeri uz ledainiem un piesnigušiem ceļiem, īpaši reģionos, kur ceļu uzturēšana ir mazāk intensīva.
Tomēr, izvēloties šo riepu veidu, jāievēro vairāki ierobežojumi:
- Nedrīkst kombinēt radžotās riepas ar parastajām (bez radzēm) uz viena un tā paša auto. Visām četrām riepām jābūt vienādām, lai nodrošinātu stabilitāti un neizraisītu avārijas situācijas.
- Jāņem vērā, ka radžotās riepas bojā asfaltu, tāpēc to lietošana pilsētvidē var būt ne tikai lieka, bet arī videi nedraudzīga.
- Tām ir tendence radīt vairāk trokšņa, un dažkārt tiek uzskatītas par mazāk komfortablām, īpaši uz sausa ceļa seguma.
Kurām situācijām tās ir piemērotas? Ja ikdienā brauc pa lauku ceļiem, kalnainiem reģioniem vai vietām, kur ceļi netiek regulāri tīrīti, radžotās riepas var nodrošināt būtisku drošības rezervi. Tomēr, dzīvojot pilsētā vai izmantojot regulāri tīrītus valsts ceļus, šāds risinājums bieži nav nepieciešams.
Kā izvēlēties pareizo riepu veidu savam braukšanas stilam?
Ziemas riepu izvēle nav tikai tehnisks jautājums, tā ir cieši saistīta ar ikdienas braukšanas paradumiem, ceļu apstākļiem un reģionu, kur pārvietojaties. Latvijā visbiežāk izvēle notiek starp friction tipa jeb skandināvu ziemas riepām un radžotajām riepām.
Skandināvijas tipa (friction) ziemas riepas ir izstrādātas īpaši apstākļiem, kādi valda Ziemeļeiropā biežas temperatūras maiņas, slapjš sniegs, kūstošs ledus, migla un peļķes. Tās:
- ir klusas un komfortablas pilsētas satiksmē,
- nodrošina labu saķeri gan uz sniega, gan uz slapja asfalta,
- nebojā ceļu segumu un nebojā balstiekārtu.
Šādas riepas ir ieteicamas Rīgas un lielo pilsētu iedzīvotājiem, kā arī tiem, kas pārvietojas galvenokārt pa valsts galvenajiem ceļiem.
Radžotās riepas, kā minēts iepriekš, ir piemērotas sarežģītiem lauku vai meža ceļiem, kur apledojuši posmi ir bieži sastopami. Taču jāņem vērā to radītais troksnis un ceļa bojājumi.
Universālās jeb vissezonas riepas ziemas apstākļos vairs nav uzskatāmas par pilnvērtīgu risinājumu, īpaši ņemot vērā 2024. gada normatīvās prasības. Tās nav piemērotas pat mērenai ziemai, jo nespēj nodrošināt pietiekamu saķeri bīstamos laikapstākļos.
Padoms: Ja lietojat nomas auto vai domājat par ilgtermiņa auto nomu, noteikti pārliecinieties, ka piedāvājumā iekļautas sertificētas ziemas riepas, kas atbilst jaunākajām prasībām.
Biežāk pieļautās kļūdas ziemas riepu lietošanā
Pat pieredzējuši autovadītāji ne vienmēr ievēro visus drošas braukšanas principus ziemas sezonā. Šeit ir dažas no izplatītākajām kļūdām, kas var radīt risku gan pašam, gan citiem satiksmes dalībniekiem:
- Nolietotas riepas ar pārāk seklu protektoru. Latvijā minimālais pieļaujamais protektora dziļums ziemas riepām ir 4 mm. Ja tas ir mazāks, riepas zaudē spēju izvadīt sniegu un ūdeni, palielinot slīdēšanas risku.
- Nevienāds riepu tips uz vienas ass vai starp asīm. Visiem četriem riteņiem jābūt aprīkotiem ar vienāda tipa ziemas riepām. Jebkura neatbilstība var pasliktināt vadāmību un radīt nestabilitāti bremzēšanas laikā.
- Vēla riepu nomaiņa. Negaidot līdz 1. decembrim, ir prātīgi pāriet uz ziemas riepām jau pie pirmajām salnām. Ceļa virsma var būt slidena arī tad, ja ārā vēl nav sniega.
- Nepārbaudīta riepu kvalitāte. Ja riepas pērk lietotas vai izmanto vairākus gadus, svarīgi pārliecināties, ka tās nav sacietējušas, plaisājušas vai zaudējušas elastību.
Šādas kļūdas ne tikai apdraud satiksmes drošību, bet var arī ietekmēt apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu vai radīt problēmas tehniskajā apskatē.
Ziemas riepas nav tikai likuma prasība, tās ir drošības pamats ikvienam, kas ziemā dodas ceļā. Pareiza riepu izvēle, savlaicīga nomaiņa un regulāra stāvokļa pārbaude nodrošina labāku saķeri, īsāku bremzēšanas ceļu un mazāku stresa līmeni uz ceļa.


Avis blog
Ko darīt, ja nomas auto iedegas Check engine lampiņa
Avis blog
Ziemas riepas: Kad, kādas un kāpēc tās ir svarīgākas nekā šķiet
Avis blog
Kam auto noma ilgtermiņā ir izdevīgāka par auto iegādi?
Avis blog
Auto noma vai līzings: Ko labāk izvēlēties? Avis ekspertu ceļvedis
Avis blog
Noderīgi padomi, kā izvēlēties atbilstošu nomas auto garākam ceļojumam
Avis blog
Kur aizbraukt brīvdienās? Ieteikumi Latvijas apceļošanai ar auto
Avis blog
Kāpēc arvien vairāk uzņēmumu vairs nepērk automašīnas?
Mūsdienu biznesa vide kļūst arvien dinamiskāka, un uzņēmumi pārdomā, kā izmantot savus resursus maksimāli efektīvi. [...]
Avis blog
Melno punktu karte ir – varbūt nepieciešama arī ceļa zīme?
Latvija bija trešā valsts Eiropas Savienībā pēc satiksmes negadījumos bojā gājušo skaita 2023. gadā. 2024. [...]
Avis blog
Kemperu noma – kā izvēlēties un ko ņemt vērā?
Vai kādreiz esi sapņojis par iespēju ceļot bez stingriem plāniem, nakšņot gleznainās vietās un baudīt [...]