Melno punktu karte ir – varbūt nepieciešama arī ceļa zīme?

Latvija bija trešā valsts Eiropas Savienībā pēc satiksmes negadījumos bojā gājušo skaita 2023. gadā. 2024. gadā statistika būtiski uzlabojās – par 22%, kas ierindo Latviju kā piekto valsti pēc fatālo ceļu satiksmes negadījumu skaita.

Analizējot negadījumus, secināms, ka ir vietas, kurās atkal un atkal notiek smagi ceļu satiksmes negadījumi – šādas bīstamas vietas ierasts dēvēt par “melnajiem punktiem”.

Eiropā ir valstis, kur autobraucēji ar īpašām ceļa zīmēm tiek brīdināti par šādām vietām. Arī Latvijā šādi punkti tiek uzskaitīti. Ir pat izveidota melno punktu karte, taču diemžēl informācija par negadījumiem netiek pietiekami operatīvi atjaunināta, kā arī karte nav atjaunota kopš 2022. gada.

Bīstamo posmu karte uz Latvijas valsts
galvenajiem autoceļiem 2020.- 2022. gadā

Kā uzskata Daina Kantāne, kura ir AVIS pilna servisa līzinga departamenta vadītāja: “ja tiktu ieviesta atbilstoša ceļa zīme, tā preventīvi uzlabotu satiksmes drošību, turklāt informētu gan tūristus, kas Latviju apceļo ar auto, gan vietējos autobraucējus, kas konkrēto ceļa posmu var tik labi nepārzināt”. Jo uzmanīgāk brauksim, jo mazāk būs negadījumu.

Lietuvas pieredze

Ceļa zīme “Melnais punkts” daudzās valstīs kalpo kā brīdinājums, kas aicina pievērst uzmanību īpaši bīstamai vietai konkrētā ceļa posmā. Autovadītāji tādējādi tiek aicināti pievērst maksimālu uzmanību ceļam. Katrā valstī ir atšķirīgi kritēriji, kā tiek noteikti “melnie punkti”. Piemēram, mūsu kaimiņvalstī Lietuvā par “melno punktu” dēvē puskilometru garu ceļa posmu, kurā pēdējo četru gadu laikā notikuši vismaz četri ceļu satiksmes negadījumi, kuros bijuši cietušie vai bojāgājušie.

Pētījumi apliecina, ka šādu “melno punktu” atpazīšanai un noteikšanai ir milzīga nozīme negadījumu novēršanai ceļu satiksmē. Šāda pieeja ir palīdzējusi Lietuvai identificēt un uzlabot bīstamos ceļa posmus, samazinot negadījumu skaitu. Piemēram, 2022. gadā Lietuvā tika noteikti 42 “melnie punkti” valsts nozīmes ceļos un 121 punkts mazākas nozīmes ceļos.

Lai gan satiksmes drošībā bieži tiek akcentēta autovadītāju atbildība, ne mazāk svarīga ir arī fiziskās vides ietekme – ceļa kvalitāte, redzamība, krustojumu loģika. Lietuvas ceļu drošības speciālists G. Ruzgus intervijā uzsver, cik nozīmīgi ir uzlabot pašu ceļu infrastruktūru, lai samazinātu negadījumu skaitu: “Ja saremontē un padara drošāku kādu ceļa posmu, tur viss ir uzreiz kā uz delnas — autonegadījumi strauji iet mazumā. Tāpat pilsētās ļoti vienkārši – pārorganizē kustību iepriekš bīstamā krustojumā, un nelaimes nenotiek.” Šī atziņa tikai apstiprina, ka brīdinājuma zīmes un sodi nav vienīgie instrumenti. Būtiskākie uzlabojumi bieži sākas ar pašu vidi, kurā notiek kustība.

Melnie punkti uz Latvijas ceļiem arī tiek apkopoti, šos datus uzskaita “Latvijas valsts ceļi”. Jaunākie pieejamie dati un “melno punktu” karte attiecas uz periodu par 2020.–2022. gadu, tāpēc varam pieņemt, ka daļa bīstamo vietu šai uzskaitē nemaz nav iekļautas.

Pamatojoties uz Lietuvas pieredzi, Latvijā būtu lietderīgi ieviest līdzīgu “melno punktu” ceļa zīmi, lai brīdinātu autovadītājus par bīstamiem ceļa posmiem un veicinātu satiksmes drošību. Šāda zīme būtu īpaši noderīga tūristiem un tiem autovadītājiem, kuri retāk pārvietojas pa konkrētiem ceļa posmiem.

Statistika Latvijā 2024. gadā

Lai gan ceļu satiksmes negadījumu statistika uzlabojas, tā joprojām ir traģiska – 2023. gadā satiksmes negadījumos Latvijā gājuši bojā 142 cilvēki, 2024. gadā satiksmes negadījumos dzīvību zaudējuši jau 111 cilvēki, kas, kā liecina Valsts policijas apkopotā informācija, ir vismazākais skaits kopš 1991. gada.

Latvija pērn ierindojās augstajā piektajā vietā starp pārējām Eiropas Savienības valstīm, kurās apkopo bojāgājušo skaitu ceļu satiksmes negadījumos. Šis rādītājs ir 59 bojāgājušie uz miljonu iedzīvotāju. Latvija ir valsts ar piekto sliktāko rādītāju, mūs apsteidz vien Bulgārija Grieķija, Horvātija un Rumānija.

Šī traģiskā statistika apliecina – mums nekavējoties jāizmanto ikviena iespēja samazināt smagu ceļu satiksmes negadījumu skaitu. Viens no iespējamajiem risinājumiem būtu precīza un savlaicīga autovadītāju brīdināšana par tuvošanos ceļa posmam, kur mēdz notikt īpaši daudz ceļu satiksmes negadījumu. Un to varētu izdarīt ne vien “melno punktu” karte, bet arī īpaša “melnā punkta” ceļa zīme.


Cik pieejama ir informācija?
Vietējie iedzīvotāji, kas regulāri pārvietojas noteiktā ceļa posmā, labi zina tā īpatnības un arī bīstamākās vietas, taču diez vai kādam atmiņā ir visa “melno punktu” karte… Un tie, kas iebraukuši Latvijā no citām valstīm vai arī dodas ceļā ārpus sava ierastā maršruta, var nezināt par vietām, kur īpaši bieži notiek ceļa satiksmes negadījumi. Šī iemesla dēļ virknē valstu tiek izmantota “melno punktu” zīme, kas pamudina autobraucējus laikus pievērst uzmanību konkrētam ceļa posmam.

AVIS Pilna servisa līzinga departamenta vadītāja Daina Kantāne uzskata, ka ceļa zīme “melnais punkts” Latvijā noteikti būtu nepieciešama. “Mūsu valsts ir populārs tūrisma galamērķis, arī vietējie bieži izmanto iespēju apceļot Latviju ar auto. Ceļa zīme, kas norādītu, ka tuvumā ir “melnais punkts”, noteikti palīdzētu izvairīties no iekļūšanas negadījumā – avārijas Latvijā nav labākais veids, kā popularizēt mūsu valsti.”

Informācija par auto negadījumiem, kā arī regulāri atjaunota un plaši pieejama “melno punktu” karte ir ļoti būtiska, lai veicinātu uzmanīgāku braukšanu bīstamos posmos. Latvijas gadījumā par “melno punktu” apzīmē tās vietas, kur:
– pēdējo trīs gadu laikā ir notikuši vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumi, kuros ir cietušie;
– vismaz astoņi ceļu satiksmes negadījumi ārpus apdzīvotām vietām;
– vismaz 10 ceļu satiksmes negadījumi apdzīvotās vietās.

Visvairāk “melno punktu” koncentrējas ap Rīgu, par to liecina arī ceļu satiksmes negadījumu statistika: 2022. gadā negadījumi uz ceļiem lielākoties notikuši Pierīgā un Rīgā, attiecīgi 2136 un 3381 negadījums.

Saprotams, ka ceļa zīme vai “melno punktu” karte vien visas problēmas neatrisinās – ir gadījumi, kad nozīme ir ceļu infrastruktūrai, zīmju izvietojumam un pārskatāmībai, satiksmes organizēšanai. Taču autobraucējiem noteikti jāpiedomā pie savas braukšanas kultūras. Kā pilna servisa līzinga un auto nomas uzņēmums AVIS tiešā veidā saskaras gan ar braukšanas kultūras īpatnībām, gan negadījumu statistiku

AVIS dati apliecina, ka patiešām ir konkrētas vietas, kur negadījumi notiek īpaši bieži. Rīgā tādi ir ļoti noslogotie apļi – Mūkusalas aplis un Slāvu rotācijas aplis. Bīstamas situācijas rada gan agresīvi manevri, gan satiksmes noteikumu nepārzināšana, kā arī bailīga jeb nedroša braukšana, savukārt ārpus galvaspilsētas smagākās avārijas izraisa pārgalvība un apdzīšanas manevra veikšana nepietiekamas pārskatāmības apstākļos.

Brauc droši ar AVIS
AVIS ir pilna servisa līzinga un auto nomas uzņēmums – tas nozīmē, ka drošība uz ceļa mums ir īpaši svarīga. Lai tu varētu doties ceļā droši, mēs piedāvājam gan OCTA, gan KASKO apdrošināšanu, kas segs negadījuma izraisītos zaudējumus (ja vien auto nomātājs nav tas, kurš negadījumu izraisījis). Brauc droši: ievēro noteikumus un atļauto braukšanas ātrumu, izvairies no agresīviem manevriem. “Melno punktu” karte palīdzēs tev uzzināt par vietām, kur jābrauc īpaši uzmanīgi. Savukārt mēs ceram, ka Latvijā pārskatāmā nākotnē tomēr tiks ieviesta atbilstoša ceļa zīme, lai mēs visi varētu uz ceļa justies mazliet drošāk.

Avis blog

Melno punktu karte ir – varbūt nepieciešama arī ceļa zīme?

Latvija bija trešā valsts Eiropas Savienībā pēc satiksmes negadījumos bojā gājušo skaita 2023. gadā. 2024. [...]

Avis blog

Kemperu noma – kā izvēlēties un ko ņemt vērā?

Vai kādreiz esi sapņojis par iespēju ceļot bez stingriem plāniem, nakšņot gleznainās vietās un baudīt [...]

Avis blog

Ceļojums ar kemperi pa Baltijas valstīm: 5 ieteikumi, kurp doties!

Vasara – atvaļinājumu laiks, ko pavadīt dažādi. Kādi vēlas apceļot pasauli, iepazīstot  un izgaršojot citu [...]

Avis blog

Pilnvērtīga ceļošana ar kemperi: ieteikumi un padomi

Latvijas, Baltijas vai Eiropas apbraukāšana ar kemperi piešķir ceļojumam pavisam citādāku garšu. Brīvība, īsts piedzīvojumu [...]

Avis blog

Amaksofobija vai bailes sēsties pie jaunas mašīnas stūres: ieteikumi trauksmes mazināšanai

Pārvietošanās ar savu mīļo auto ir komfortabla un nesagādā nekādas  raizes. Taču daļai cilvēku brīdī, [...]

Avis blog

7 spēles, braucot mašīnā kopā ar bērniem

Vasaras dienas un garais skolas brīvlaiks ir ideāli piemērots, lai dotos aizraujošu atklājumu pilnos braucienos [...]

Avis Leasing

Auto noma un auto līzings 2023. gadā

Automašīnu nomas uzņēmuma “Avis” svaigi apkopotā informācija un dati par iepriekšējo gadu liecina, ka ir [...]

Avis blog

Vecuma ierobežojumi auto nomā – kāpēc tie nepieciešami?

Ilgus gadus ticis uzskatīts, ka automašīnai jābūt īpašumā, bet auto noma nepieciešama vien uzņēmumiem vai [...]

Avis blog

Kādu auto izvēlēties? Avis statistika par populārākajiem auto veidiem uzņēmumiem

Mūsdienīgi elektroauto, hibrīdi vai varbūt apvidus auto – kādas automašīnas visbiežāk izvēlas Latvijas uzņēmumi? “Avis” [...]