Vecuma ierobežojumi auto nomā – kāpēc tie nepieciešami?

Ilgus gadus ticis uzskatīts, ka automašīnai jābūt īpašumā, bet auto noma nepieciešama vien uzņēmumiem vai tūristiem ārvalstu ceļojumā. Mūsdienās šis priekšstats mainījies, un automašīnas noma kļuvusi par ērtu un izdevīgu veidu, kā nodrošināt personisko mobilitāti. 

Ja ir gadījies izmantot auto nomas pakalpojumus vairākās valstīs, noteikti būs pamanītas atšķirības nosacījumos, kas jāievēro, nomājot auto. Galvenās no tām ir dažādi vecuma ierobežojumi. Pastāstīsim mazliet vairāk, kas un kāpēc īsti tos nosaka.

Galvenais ierobežojumu mērķis – drošība

Ierobežojumus auto iznomātājiem dažādās valstīs nosaka gan vietējā likumdošana, lokālā auto tirgus apstākļi, gan arī paši pakalpojuma sniedzēji, kam jārūpējas par drošību uz ceļa. Šo iemeslu dēļ nosacījumi var atšķirties pat viena uzņēmuma filiālēs dažādās valstīs. 

Visvairāk ierobežojumu parasti ir luksusa klases automašīnu un mikroautobusu nomai. Kaut arī vecuma ierobežojumi un citi nosacījumi var šķist kaitinoši, to galvenais mērķis ir visu ceļu satiksmes dalībnieku drošība – izstrādājot ierobežojumus, vienmēr tiek ņemta vērā vietējā tirgus specifika, braukšanas kultūra un citi apstākļi.

Latvijā ar likumu noteikts, ka B kategorijas tiesības, lai vadītu automašīnu iespējams iegūt sākot ar 18 gadu vecumu. Obligāti arī ir jāveic veselības pārbaude. Likumā nav noteikts, kāds ir maksimālais vecuma slieksnis, līdz kuram drīkst vadīt automašīnu. Tas atkarīgs no veselības stāvokļa. 

Ir tiesību kategorijas, kuras var iegūt tikai no 21 gada vecuma. Viena no tām ir C kategorija jeb kravas auto vadītāja tiesības. Savukārt, lai vadītu autobusu vai transportlīdzekļus, kuros pasažieru vietu skaits pārsniedz astoņas, nepieciešamas D kategorijas tiesības, kuras atļauts iegūt tikai no 24 gadu vecuma.

Dati gan apliecina: visbiežāk riskantus braukšanas manevrus izdara un ceļu satiksmes noteikumus pārkāpj autovadītāji vecumā no 18 līdz 24 gadiem*. Šāds braukšanas stils jūtami palielina risku iekļūt ceļu satiksmes negadījumā vai to izraisīt. Šī iemesla dēļ Latvijā tiek pievērsta pastiprināta uzmanība auto iznomātāju minimālā vecuma slieksnim un ir noteikti vecuma ierobežojumi – lielākā daļa auto nomas un koplietošanas pakalpojumu sniedzēju noteikuši 21 gada minimālo vecumu. Tāpat mēdz būt gadījumi, kad tiek ņemts vērā vadītāja stāžs – autovadītāja apliecībai jābūt vismaz divus gadus. Ierobežojumi var atšķirties arī dažādām automašīnu klasēm.

Vecuma ierobežojumi un citi nosacījumi dažādās valstīs

Katrā valstī noteiktie ierobežojumi var būt atšķirīgi. Piemēram, Beļģijā un Francijā pilna servisa līzinga un auto nomas pakalpojumu sniedzējs “Avis” piedāvā iespēju iznomāt auto tiem klientiem, kuri sasnieguši pilngadību un kuriem B kategorijas autovadītāja apliecība ir vismaz vienu gadu. Vecuma ierobežojumi Marokā un Īrijā ir vēl lielāki – jābūt vismaz 25 gadus vecam, savukārt minimālais stāžs – vismaz divi gadi.

“Avis” pilna servisa līzinga departamenta vadītāja Daina Kantāne stāsta par Latvijas statistiku: “pie mums auto nomas pakalpojumus visbiežāk izmanto 30–50 gadus veci autovadītāji. Vienlaikus ir skaidrs, ka arī gados jaunākiem autobraucējiem nepieciešama auto noma – ne visiem auto vajadzīgs ikdienā un ne visi var atļauties ar auto ikdienas uzturēšanu saistītos izdevumus. Ir lieliski, ja ir iespēja doties auto izbraucienā, aizbraukt uz kādu festivālu vai ciemos uz Latvijas otru malu – auto noma ir izdevīgs veids, kā nodrošināt personisko mobilitāti.”

Cilvēciskais faktors ir svarīgs

Autovadītāji ir dažādi, un ne vienmēr standarta vecuma ierobežojumi ir piemērotākais risinājums. Tāpēc labākie auto nomas pakalpojumu sniedzēji piedāvā individuālu pieeju – auto var iznomāt arī vadītājs, kas formāli neatbilst minimālajam vecuma slieksnim. Tiesa, ikviens šāds gadījums tiek rūpīgi izvērtēts, jo drošība ir pirmajā vietā. Tāpat autovadītājam, kas ir jaunāks par noteikto minimālo vecumu, mēdz noteikt papildu piemaksu.

Pluss ir mūsdienu aizvien gudrākie un drošākie auto, kas var palīdzēt autovadītājam izvairīties no bīstamām situācijām un negadījumiem. Taču jāatceras, ka cilvēciskais faktors joprojām ir svarīgākais, tāpēc auto nomas uzņēmumi rūpīgi seko līdzi statistikas datiem. Un tas nozīmē, ka gados jauniem braucējiem jābūt maksimāli uzmanīgiem pie stūres, lai negadījumu skaita statistika uzlabotos un vecuma ierobežojumi kļūtu viņiem draudzīgāki.

*https://lvceli.lv/aktuali/aptauja-61-autovaditaju-atzist-ka-pedeja-gada-laika-ir-parkapusi-celu-satiksmes-noteikumus/

Avis blog

Melno punktu karte ir – varbūt nepieciešama arī ceļa zīme?

Statistika nav iepriecinoša – Latvija ir trešā valsts Eiropas Savienībā pēc satiksmes negadījumos bojā gājušo [...]

Avis Leasing

Auto noma un auto līzings 2023. gadā

Automašīnu nomas uzņēmuma “Avis” svaigi apkopotā informācija un dati par iepriekšējo gadu liecina, ka ir [...]

Avis blog

Vecuma ierobežojumi auto nomā – kāpēc tie nepieciešami?

Ilgus gadus ticis uzskatīts, ka automašīnai jābūt īpašumā, bet auto noma nepieciešama vien uzņēmumiem vai [...]

Avis blog

Kādu auto izvēlēties? Avis statistika par populārākajiem auto veidiem uzņēmumiem

Kādu auto izvēlēties? Avis statistika par populārākajiem auto veidiem uzņēmumiem Mūsdienīgi elektroauto, hibrīdi vai varbūt [...]

Avis blog

Īstermiņa auto noma kļūst arvien pieprasītāka

Īstermiņa auto noma kļūst arvien pieprasītāka Īstermiņa auto noma un auto noma uz vienu dienu [...]

Avis blog

Ekonomiska braukšana – 5 noderīgi padomi

Ekonomiska braukšana – 5 noderīgi padomi Degvielas cenas ir svārstīgas, taču drīzāk “uz augšu” – [...]